Nedenstående
tekst er et lille oplæg jeg holdt på en studietur til Barcelona i 1998 med
Københavns Universitet. Teksten er aktuel igen da jeg snart skal til Barcelona
med nogle gode venner.
Det Olympiske Stadion i Barcelona:
Den olympiske
ring ligger oppe på bjerget Montejuic. Området har før dannet ramme om
Verdensudstillingen i 1929 og det præger stadig noget af arkitekturen i området.
Det Olympiske område er resultatet af en international arkitekturkonkurrence,
der blev udskrevet i 1983-84. Her deltog arkitekter fra bl.a. Tyskland, Italien,
Spanien og Japan. Bofill var også med i
opløbet, men vandt ikke. Det gjorde derimod arkitekterne Correas og Milas.
Deres projekt tager nogle af de gamle planløsninger fra Verdensudstillingen op,
men området er udvidet betydeligt.
De Olympiske aktiviteter var fordelt på fire
forskellige områder i byen, Montejuic, Diagonal og Vall d’hebron, samt den
Olympiske by, hvor sportsudøverne boede. En af forudsætningerne i konkurrencen
var at de vindende projekter skulle tilpasse nybyggeriet til den eksisterende
bebyggelse hvert sted. Correas og Milas projekt for Montejuic er netop
tilpasset den eksisterende plads og infrastruktur.
Den olympiske ring består af følgende anlæg,
som har forskellige underarkitekter for hvert anlæg: Sant Jordi,
Sportspaladset, et kombineret pressecenter og sportsuniversitet med plads til
1000 studerende, for øvrigt tegnet af Bofill, et svømmestadion fra 1972, Parc
de Midje, en nyanlagt park, Placa d’Europa, en stor åben plads, med et cirkulært
torv med et vandreservoir nedenunder.
Desuden er der et Baseballstadion, en træningsarena med løbebaner, en rugbybane
og endelig det Olympiske Stadion som jeg skal se nærmere på.
Det Olympiske stadion er
ikke nyt, men derimod en ombygning af det gamle atletikstadion fra 1929 tegnet
af Pere Domenech i ny-klassisistisk stil. Om- og tilbygningen er foretaget
af arkitekterne Correas og Milas i
samarbejde med arkitektfirmaet Gregotti,
i perioden mellem 1986 og 1990.
Det olympiske stadion
afgrænser området mod øst og foran det strækker en esplanade sig i faldende
niveauer mod vest. Denne esplanade, der forbinder de vigtigste anlæg med
hinanden, er udformet som et klassisk byrum med trappeanlæg, bassiner og
fontæner, beplantning og endelig nogle høje slanke lysobelisker Disse er
imitationer af lysarmaturerne fra Verdensudstillingen i 29. Alt dette er med
til at understrege selve stadionbygningens
monumentale karakter.
Det Olympiske Stadion er
anlæggets hovedarena. Det danner rammen om alle atletikdisciplinerne og
åbnings-og afslutnings ceremonierne. Det oprindelig stadion kunne kun rumme
55.000 tilskuere, men til legene i 92 skulle der skabes plads til mindst 70.000
tilskuere. Dette gjorde man bl.a. ved at sænke banen 11 meter, hvilket var en
meget vanskelig operation på grund af en meget stenet undergrund. Samtidig
reducerede man den oprindelige løbebane fra 440 meter til de nuværende 400
meter. Således blev der skabt mulighed for at udbygge tribunerne og dermed give
plads til flere tilskuere.
Den originale facade blev
restaureret sammen med Pau Gargallos gamle statue af en rytter på en stejlende
hest, der giver den olympiske hilsen ud til folket.
Over hovedtribunen er der anbragt en baldakin
til at skærme for vejret. Den er opført som en 130 x 40 meter stor
stålgitterkonstruktion, båret af kabler, og er blevet betegnet som en mindre
heldig del af hele ombygningen på grund af det markante stilsammenstød.
Oprindelig var det Olympiske
Stadium lidt af et paradoks, med mange ulogiske modsætninger indbygget i sig.
På den ene side skulle det fremstå som et meget ambitiøst, klippefast og solidt
monument over hvad byen Barcelona formåede, men på den anden side er det dels
bygget på et meget ujævnt terræn og dels af billige og uholdbare materialer,
hurtigt smækket op.
Samtidig er det en bygning
der ikke måtte ligne det den var. Den lange horisontale, rektangulære facade
står i et grelt modsætningsforhold til den ellipseformede bygningskrop bagved,
og på denne måde frasiger facaden sig bygningens egentlige funktion. Indvendig
i bygningsanlægget fortsætter de modstridende arkitektoniske signaler. Tilskuerrækkernes bløde og udfladende
hældning giver indtryk af at selve det centrale rum i midten fortsætter
uendeligt og at publikum bliver en integreret del af det store skuespil der
foregår, men samtidig bevirker den minimale graduering i højden af
stolerækkerne at publikum får et utroligt dårligt udsyn.
Med sine langstrakte baner og stort anlagte
skala var det et stadion der var tænkt til at imødekomme udviklingen i sporten
fra simpel konkurrence og præsentation af teknisk kunnen til en opførsel af et
totalshow for masserne, en slags magtdemonstration som den der foregik i Berlin
i 36. De relativt få publikumspladser og den deraf følgende dårligere økonomi
kunne imidlertid ikke bære disse storstilede drømme. Bygningsanlægget blev
stadig mere og mere utidssvarende og den dårlige økonomi gjorde at, man ikke
kunne transformere bygningsværket til et moderne rentabelt stadion, med de
faciliteter, for både tilskuere og sportsudøvere, der skulle til.
Bystyret koncentrerede
derfor deres kræfter om at bygge et helt nyt Stadion mindre end en kilometer
fra det gamle, Serrahima Stadion , men den gamle bygning havde så stor symbolsk
værdi for byen og befolkningen, ikke mindst i forhold til frustrationerne over
at man var gået glip af de olympiske leje i 36, at man ville forsøge sig igen
med det gamle sted og derfor besluttede man at bygge et helt moderne stadion
inde i den gamle skal til olympiaden i 92.
Det resulterede i det kompromis af en bygning der står i dag.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar