- Et reflekterende
erindringsessay om liv og kunst i 60’erne.
Læs også om essayskrivning i mit indlæg: ” Teori om og refleksioner over egen essayskrivning”
Læs også om essayskrivning i mit indlæg: ” Teori om og refleksioner over egen essayskrivning”
En
strålende, blændende kold januardag i 1970 er jeg sammen med tre venner stukket
af i en gammel Morris Mascot, fra et
weekendseminar i Kirke Hyllinge om Maos ”Den lille røde”. Aftenen før gik
strømmen i det gamle bondehus og vandet frøs til is i rørene, hvorefter den
seriøse diskussion om formandens tanker bogstavelig talt gik op i røg, da folk
opdagede at de alle sammen var blevet sorte i hovederne, af sod fra de myggelys
vi varmede os ved. Revolutionen aflyst på grund af strømsvigt.
Bilen ryger i grøften og trækkes op af en
overbærende, hovedrystende landmand, der ikke rigtig ved hvordan han skal
forholde sig til de sortsværtede københavnere.
Vi går op over en sneklædt bakke, forude ses
en mørk silhuet mod alt det hvide, nærmere og så… chokket. Der står den,
helhesten med sin hæsligt grinende dyremaske, sat på stage. I sneen er der
stadig spor af blod og indvoldsrester. Her har fundet en ofring sted.
Den rituelle slagtning af hesten var egentlig
tænkt som Bjørn Nørgårds indslag på Louisianas eksperimentaludstilling
”Tabernakel”. Her skulle den gamle hest ”Røde Fane” have opholdt sig inden den
blev slagtet, parteret, og udstillet i 400 syltetøjsglas. Nu så man kun en tom
stald. Politimesteren i Helsingør nedlagde nemlig forbud mod fremvisning af
dyret i sidste øjeblik.
Bjørn Nørgård henlagde derfor hesteslagtningen
til marken i Kirke Hyllinge, hvor det gamle øg, under udfoldelse af et større
ceremoniel og stor bevågenhed fra pressens side, endte sine dage. Bjørn
Nørgård, der var iført rødt pandebånd og indianeroutfit, lod en professionel
slagter forestå selve slagtningen og skar derefter selv hestens hoved af og
satte det på en stage. Lene Adler Petersen, kæreste og muse, klædt som
præstinde i kutte med kors, fremsagde digtet ”min døde hest”, mens vennen
Henning Christiansen spillede violin til.
Hesteslagtningen var planlagt som en mediebegivenhed
og en mediebegivenhed blev det. I måneder , ja flere år efter den famøse
slagtning var der røre i den hjemlige andedam. Bjørn Nørgård blev truet på
livet. Et helt håndboldhold lovede ham tæv, og han måtte i en periode gå under
jorden. Selv datidens svar på ”Hells Engels”, ”De vilde engle”, var helt oppe
på stålkammene og truede med at invadere Louisiana og ødelægge de 400
syltetøjsglas, hvis museets direktør, Knud W. Jensen, lod dem udstille.
Allerede i 61 havde den schweiziske avantgardekunstner,
Jean Tinguely, sat offentlighedens tålmodighed på prøve, da han holdt generalprøve
på ”Verdens undergang” samme sted, men ved den lejlighed var det kun en due der
røg. Siden var det en havfrue der mis-tede hovedet, men nu var kunsten for
alvor kommet ud til folket og grænsen for den almindelige borgers accept af
”den slags” nået.
Statens kunstfond, der gav tilskud til kunstens
”nasseprinser” fik på puklen. Rindalismen fik fornyet vind i sejlene og
medierne fik en kærkommen lejlighed til at føre kærnelæsernes rasende ”og det
er vi mange der mener”- meninger til tovs og dermed profilere sig overfor
hinanden. ”Uha det var god underholdning”.
Vietnamkrigens napalmofre og hungerkatastrofen
i Biafra, som hesteslagtningen var en reaktion imod, var det rene vand i sammenligning
med angrebet på det sagesløse dyr. Folk var rystede i deres grundvold. De
forstod det ikke og hvordan skulle de også det ? Hesten udløste en
reaktion. Den var blot et medie, og Bjørn Nørgård dissekerede reaktionen ud af
den. Den brølende kronhjort ved skovsøen var ”gone forever” og erstattet af et
ikke-værk, en happening.
Happeningen blev op igennem 60’erne den nye kunstform, hvor liv og kunst flød sammen og hvor publikum, mere eller mindre frivilligt, var en væsentlig faktor i skabelsen af ”værket”.
Her i begyndelsen af det nye årti er der
tale om grænseopløsning på alle fronter: Kunstnerisk, politisk og socialt og
for mit eget vedkommende begynder det at dages i 66.
Mao Tse-tung svømmer i Yangtsefloden. Men i
Danmark giver det endnu kun lette krusninger på overfladen, der er stadig to år
til
”68”.
Jeg forlader Kastrup, en dansk udgave af den
David Lynchske Lumbertown, for at
begive mig til Valby, hvor mine venner bor i kollektiv, og det smager da lidt
af fugl selvom byen er det jo ikke. Byen, den rigtige, er noget vi tager ind
til og går ud i.
Først
Montmartre i Store Regnegade, hvor vi lytter andægtigt til jazz og er mere beat
end de beatnikke, i vores fløjlsanorakker og cowboybukser med svaj. Siden får vi andre guder og ender i ”Huset”,
iklædt en hel orientalsk bazar.
Musikken er det der driver det hele frem. På
Strøget synger Cæsar, med pandehår, om det ”Store stygge Storkespringvand”,
hvor blomsten af Danmarks ungdom, iført armyjakke og sort tandbørste, som en protest
mod atomtruslen, er brudt ud af den sociale indespærrethed og sidder og
hænger i et forsøg på at se livstrætte ud. I USA spår Bob Dyland at ”The times
they are a changing”, og nu begynder også den hjemlige scene at skifte. Piben
får både et andet indhold og en anden lyd. Billedet bliver mere broget og
psykedelisk, som et ydre tegn på den kollektive bevidsthedsudvidelse der
foregår.
Ved den første ”Love–in” på Langelinie i
København har vi fået blomster i håret og smil på læben. Vi ”turner på” og
”flipper ud” til tonerne fra ”Steppeulvene”, og de har en helt anderledes stil.
Eik Skaløe synger på dansk om alle de roller vi spiller og bliver hurtigt
middelklasseungdommens nye profet.
Kort tid efter møder vi en anden profet, der
viser sig at være en ulv i fåreklæder, men det ved vi bare ikke endnu. I en
forslummet baggårdskarre i Store Kongensgade er der opstået et alternativt
samlingssted for ungdommen, kaldet Galleri 101. Den eksperimenterende
Kunstskole, EKS-skolen har lokaler her, og her holder også forskellige
undergrundsmusikere og teatergrupper til.
Vi er en lille flok tilknyttet foreningen
”Musik og lys”, der gerne vil stable et musik arrangement på benene og vi
laver derfor en aftale med den selvbestaltede leder af galleriet, ”Profet Olsen”, om brug af
lokalerne. Profet Olsen er en mystisk mand. Ingen ved rigtig hvem han er. Han
bor der tilsyneladende og går altid rundt i fodlange flagrende gevandter og
leger indisk guru for sit mere eller mindre ”skæve” tabernakel, mens han fabler
om de andres ”dårlige vibrationer”.
Aftalen går ud på at en del af entreen
tilfalder galleriet og en del beholder vi. ”Alrunerod” fra Amager spiller
uden honorar. Aftenen forløber fint og der er stuvende fuldt. Pludselig
tropper profeten op, fulgt af nogle tro decible, og forlanger kassen udleveret,
eller vi får tæv, hvorefter han stikker af, måske til Katmandu, hvem ved ! vi
ser ham aldrig mere. Profet blev til profit og herefter har vi et noget mere
nuanceret billede af ”peace, love and
understanding”.
EKS-skolen, der fortrækker til en cykelkælder i bygningen, da Olsen tar’ over, er et slags kunstnerkollektiv. Mens Hasse og William synger ”Du skal ud hvor du ikke kan bunde”, på første sal, sætter kammeraterne Per Kirkeby, Hans–Jørgen Nielsen, Poul Gernes, og Bjørn Nørgård, i kælderen, hele kunstbegrebet på spil i et gigantisk sammenkog af film, tekst, lyd og billede.
EKS-skolen er fra starten tænkt som et alternativ til Akademiet og den eksisterende uddannelsessituation. Her er alle lærere og elever på en gang. Man udforsker og eksperimenterer, og nivellerer kunsten ned til et punkt, hvor alt kan kaldes kunst. Alle midler tages i brug: toiletpapir, en klump rå lever, plastic og vand. Man opfinder sågar body-arten før den bliver moderne. Vilde kollektive eksperimenter med super 8, bliver til dogme- film før dogmet blev trend. Alle stilarter og impulser er lige legitime. Zenbuddhistisk intetheds-mystik, de amerikanske beatpoeter, Anders And, og Marcuse er blot en del af den teoretiske hat hvorunder det hele får plads, og eksisterer i et sideordnet felt.
Den nye
kunstneriske sensibilitet, og materialeholdning, spejler en ny menneskeopfattelse,
der også kommer til udtryk i det nye tidsskrift ta’, med Nielsen og venner som
kollektive rorgængere. Her giver Hans-Jørgen Nielsen sit bud på en ny
jeg-forståelse. Jeg’et er ikke mere jeg, men en hel række jeg’er”, et helt
spektrum af roller, som man frit kan glide ind og ud af som man vil. Jeg
oplever selv et par stykker der ufrivilligt skifter identitet, men det er nok
ikke Nielsens skyld, det skyldes nok snarere deres trang til at sluge små
stykker trækpapir.
Denne
”attituderelativitet” varer imidlertid ikke længe. Mangfoldigheden uden brændpunkt
sættes i relief af de forskellige brændpunkter i verden udenfor og snart må vi
træffe et valg. Skal det være oprørsk aktivisme eller festligt selvudfoldende
karneval?
På Åboulevarden er vi nogle venner der
har startet en kollektivbutik i et
nedlagt ismejeri. Dilettantismen er blevet kunstnerisk norm. I butikken
forsøger vi bag om forbrugersamfundet at udvikle vores egen kollektive konsumverden
og her kan enhver der er kreativ sælge sine ting til en billig pris. Det ikke -
eksisterende overskud deles lige.
Vi er en tilfældig sammenbragt skare. En er
altid lige kommet hjem fra Nepal, hvor han har trasket i Eik Skaløes fodspor,
det lever han højt på længe. Til en fest i butikken sidder han lige indenfor
døren og mediterer og kommer ufrivilligt til at agere stumtjener fordi folk
smider deres frakker ovenpå ham. Han ikke så meget som blinker, man er vel hip.
Narcissismen trives ganske udmærket under dække af kollektivitet.
Ham der mediterer opdager ikke at det bliver
68, han følger nemlig Eik Skaløe helt til dørs, men det er der nogle andre der
gør. I Paris går studenterne på barrikaderne og på Åboulevarden skifter
nabohuset navn til ”Revolution”. På Københavns Universitet ulmer
generationsopgøret og Finn Ejner Madsen erobrer rektors talerstol mens Che
Guevara sælger tøj i Strøgets små butikker.
”We want the World and we want it now”,
brøler Doors, men jeg vil bare gerne flytte hjemmefra og finde et sted at bo.
Sofiegården på Christianshavn bliver første stop, et kort øjeblik inden de
river det hele ned. I Murergade har en gruppe lærlinge slumstormet et hus og
der flytter jeg ind. Der er hverken gas eller el og vi hundefryser, mens vi
kommer hinanden ved. På et år bor jeg fem forskellige steder, mens jeg bliver
mig selv.
Alting bevæger sig og jeg drejer med.
Jeg gror med ungdomsoprøret, mens gode tider
bliver bedre herhjemme og verden udenfor står i flammer. Jeg ser måbende den
første mand gå på månen, hører indigneret om USA's massakre på
civilbefolkningen i Mai Lai og synes målet er fuldt da Forsvarets hemmelige
lyttecentral i Kejsergade bliver afsløret. Det er på tide at gå i aktion.
I Munkekælderens dyb under det gamle universitet i Nørregade holder ”Det Ny Samfund”
til. Her messer Jan Michaelsen, Kasper Neergård og Peter Duelund for de blåøjede
kommende aktivister. Handling er forvandling og vi bliver sendt ud for at smide
stinkbomber i ”Nørgård på Strøget”, det er jo her storkapitalen har til huse
eller hvad? Senere handler jeg selv samme sted.
Det er nytårsaften i et kollektiv ved Søerne
i København. 60’erne er forbi. Det er slutningen på et kapitel og begyndelsen
til et nyt. ”Røde Mor” snurrer på grammofonen som et ”memento mori” over en
tid, der er forbi, og der er en underlig vemodig opbrudsstemning overalt.
Søen er frosset til, verden udenfor er
stadig hvid. Et stort fravær af farve. Summen af samtlige farver er hvid. Sådan
forholder det sig hvis man adderer hele det spektrum man har inddelt den i:
Virkeligheden, individet, kunsten, men snart blandes det hvide med hestens røde
blod. Uskylden dør med hesten. Det store bevidsthedsudvidende flip afløses af
bevidstgørelse og ideologikritik og så er vi inde i 70'’erne og det er en helt
anden historie.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar