Kommentar til Politikens artikel den 15. marts 2013 om
restaureringen af det 350 år gamle bogværk om faunaen i haven til Gottorp Slot,
udført i årene 1649-59.
I forbindelse med restaureringen af det digre bogværk
Gorttorfer Codex, der skildrer faunaen i haven til Gottorp Slot, opdagede konservator
på Statens Museum for Kunst, Niels Borring, på en af de sidste sider i det
store værk, en orkide´ der ikke var helt reglementeret udført. Værket var
bestilt af den tyske fyrste, Frederik den 3. og skulle skildre den rige blomsterpragt
i haven rundt om slottet. De meget
naturtro skildringer af faunaen var udført med minutiøs nøjagtighed af en
kunstner ved navn Hans Simon Holtzbecker. Billedet af orkideen ”Italiensk
Gøgeurt” derimod, havde i stedet for de normale blade, tre små alfelignende
mænd med tykke maver og rejsning. Man har siden gættet på hvorfor denne orkide´
er gengivet på denne måde, når næsten alle de andre blomster er ganske naturtro
udført. Museumsinspektør Hanne Kolin Poulsen afviser imidlertid i artiklen at
det skulle være et forsøg på at være morsom og drive gæk fra kunstnerens side,
da pergamentet blomsterne er malet på, er meget kostbart.
I midten af 16oo-tallet, hvor dette værk er udført,
begyndte en mere naturvidenskabelig opfattelsesmåde at vinde frem og man forlod
den hidtidige ide om et sammenhængende verdensbillede, hvor både planeterne,
kroppen og naturen var en del af et samlet hele. Museumsinspektøren mener
således at skildringen indskriver sig i en medicinsk-filosofisk tradition fra
middelalderen og renæssancen, hvor ideen så skulle være at orkideens rodknolde
ligner testikler og at disse er blevet brugt som et elskovsmiddel i tiden.
Jeg vil ikke give mig af med at gætte dybere på hvad
der har været kunstnerens intentioner, men gøre opmærksom på, at ud over de
naturvidenskabelige referencer, peger blomsterskildringen imidlertid også både frem
og tilbage imod en anden periode og en anden stilistisk figur i kunsthistorien,
nemlig manierismen og grotesken. De tre mandekroppe med deres tykke maver er på
manieristisk vis trukket ud til nogle langstrakte skikkelser med tynde og let
deforme ekstremiteter.
I senrenæssancen opstår en række antiklassiske
tendenser, samlet under begrebet manierisme, der sprænger de hidtidige rammer i
mere end en retning. Manierismen, der først rigtigt i 1700-tallet anerkendes
som en selvstændig æstetisk kategori, karakteriseres af Arnold Hauser, i bogen
”Kunstens og Litteraturens Socialhistorie bind 1”, som et alment europæisk
fænomen, der udspringer af en splittet livsopfattelse, som er udbredt i hele
Vesteuropa i sidste halvdel af 1500-tallet og som strækker sig langt op i
1600-tallet. Flere lande var i økonomisk krise, kirken var rystet i sin grundvold
af reformationen og langvarige krige med store mennesketab, resulterede i en
katastrofestemning, der var med til at præge tilværelsen i hele Vesteuropa. ”Den
klassiske kunsts spændingsfrie ligevægtsformler er ikke længere
tilstrækkelige”, skriver Hauser. De nye stilistiske træk er, i deres manierede
og vrængende efterligninger af den klassiske modus, på en gang et forsøg på at
overvinde den tabte følelse af kontinuitet og sammenhæng, og et forsøg på at
opløse den klassiske kunsts harmoni og generalitet og erstatte den med et mere
subjektivt og suggestivt udtryk, mener Hauser. Derfor ses der i denne periode,
i kunsten og litteraturen, både en inderliggørelse af den religiøse oplevelse
og en overspændt intellektualisme, der bevidst forvrænger og deformerer
virkeligheden. Det spirituelle eksisterer sideløbende med en panteistisk
naturalisme, som f.eks. hos den hollandske maler Pieter Bruegel. Formløshed og
formalisme, konkret og abstrakt, går hånd i hånd i værker af bl.a. den
italienske maler Tintoretto og den spanske digter Miguel de Cervantes.
Manierismen står som bærer af den klassisk
orienterede renæssancekunsts fortrængninger: oprør, uligevægt, dunkelhed,
opløsning og magi. Al den dæmoni som individet oplever i en splittet verden.
Grotesken, med dens stil-og genreblanding, som især den franske digter og
satiriker Francios Rabelais romaner om de populære kæmper ”Gargantua” og
”Pantagruel”, er et godt eksempel på, bliver en yndet figur. Rabelais romaner
repræsenterer et af højdepunkterne inden for en grotesk-realistiske og
karnevalistisk litteraturtradition, med dens ambivalente og modsætningsfyldte
blanding af alvor og samfundskritik, lystigt klovneri og narreværk. Inden for
denne tradition vendes alt på hovedet. De excentriske og normalt undertrykte
sider af den menneskelige natur får frit løb. Her sker en profanering af alt
hvad der er helligt og ophøjet. Man parodierer bl.a. den højhellige nadver ved
at hengive sig til kødelige lyster og umådeholdent æderi. Narren krones til
konge. Tøjet tages omvendt på, og alt der normalt er adskilt føjes sammen, som
vi kender det fra drømmeverdens omvendte og grænseoverskridende logik og som vi
netop ser det i orkideens groteske kronblade. Det groteske kropsbillede bliver
således, med sine proportionsforvrængninger og kontraster, en legemliggørelse
af hele den karnevalistiske traditions overskridelses-og modsætningsstrategi.
Arnold Hauser fremhæver at der her altid er tale om
en bevidst og ikke-naiv tilgang til værket, der ikke så meget baserer sin
fremstillingsform på det aktuelle indhold, som på den forgående periodes kunst
og litteratur, og det i et omfang der først ses igen i den postmodernistiske
eklekticisme i det 20. århundrede. Kunstnerens bevidsthed er nu ikke kun rettet
mod at udvælge de bedst egnede midler i fremstillingen af værket, men også mod
at formulere den kunstneriske hensigt, og et teoretisk program, der rækker
længere end blot at definere det metodiske. Som sådan er manierismen den første
moderne kunstretning, der er forbundet med et kulturprogram, som beskæftiger
sig med problematikken omkring tradition og fornyelse og som opfatter
kunstudøvelsen som en kalkuleret og forstandsmæssig akt.
Manierismen er, i lighed med barokken, svær at
sammensætte i et enkelt begreb. Især fordi den ikke omfatter en bestemt
afgrænset periode, men blander sig med barokke tendenser, særligt i begyndelsen
og slutningen af det vi rent historisk betegner som barokken. Den barokke
lidenskabelige ”ekspressionisme” ses ofte sideløbende med den manieristiske
intellektuelle ”surrealisme” og den vigtigste forskel imellem dem er mere af
sociologisk end af udviklingshistorisk art. Hvor manierismen er en slags
åndsaristokratisk, international kunstnerisk stil, er barokken et udtryk for en
mere folkelig og affektbetonet åndelig retning, der får en forskellig
udformning, alt efter hvilket geografisk og klassemæssigt område den udfoldes
i. Således er de barokke tendenser fremtrædende i katolicismens
propagandakunst, mens de manieristiske træk dominerer ved 1600-tallets
fyrstehoffer rundt om i Europa. Hvem ved om Hans Simon Holtzbecker ikke også
indskriver sig i denne tradition, som fyrstelig blomsterskildrer?

Ingen kommentarer:
Send en kommentar